Począwszy od pierwszego dnia życia doświadczenia zmieniają mózg. Właśnie w okresie niemowlęcym nabywane są umiejętności, które umożliwiają poznanie otaczającego świata i samych siebie. Słuchanie muzycznych dźwięków i brzmień, "śpiewające gaworzenie" piosenek, prowadzi do intensywnego połączenia komórek mózgowych. Uniwersalne oprogramowanie w "biokomputerze" niemowlęcia, służące nauce każdego dowolnego języka, rozpoznaje muzykę jako język i stwarza, zależnie od intensywności zajmowania się muzyką, warunki do tego, aby muzyka była rozpoznawana jako drugi język "ojczysty".
W wieku 4-5 lat dzieci poszerzają znacznie zasób słownictwa. W tym okresie czynne uczestnictwo w zajęciach muzycznych wspiera rozwój mowy, pomagając zrozumieć znaczenie słów. Powiązanie muzyki z ruchem pozwala maluchom lepiej koordynować ruchy poszczególnych części swojego ciała.
Warto też zwrócić uwagę na aspekt społeczny zajęć grupowych. Dzieci obcują ze swoimi rówieśnikami, zdobywając doświadczenia z zakresu zasad współżycia w zespole.